انواع واگن مسقف

این مطلب را به اشتراک بگذارید

انواع واگن مسقف

واگن مسقف یا سرپوشیده یا ون یک واگن باری راه آهن است که برای حمل و نقل کالاهای حساس به رطوبت طراحی شده است، بنابراین کاملاً توسط طرفین و یک سقف ثابت محصور شده است.

این نوع واگن ها اغلب به سادگی واگن مسقف نامیده می شوند و این اصطلاحی است که توسط اتحادیه بین المللی راه آهن (UIC) استفاده می شود. از زمان معرفی طبقه‌بندی بین‌المللی واگن‌های کالا توسط UIC در دهه ۱۹۶۰، بین واگن‌های معمولی و سرپوشیده ویژه تمایز قائل شد. انواع دیگر واگن مانند واگن های یخچال دار و واگن های کالا با سقف باز شونده از نظر طراحی با واگن های سرپوشیده ارتباط تنگاتنگی دارند.

واگن‌های باری مشابه در آمریکای شمالی، واگن جعبه‌ای نامیده می‌شوند.

واگن مسقف باری برای حمل بارهای جزئی یا بسته، تقریباً به اندازه خود راه آهن قدمت دارند. از آنجا که کالاهای نیمه بار رایج ترین بار در روزهای اولیه راه آهن بودند، واگن سرپوشیده در آن زمان مهمترین نوع واگن کالا بودو

برای مثال، تا دهه ۱۹۶۰ حدود ۴۰ درصد از ناوگان کالای راه آهن آلمان را تشکیل می داد. اما از آن زمان به بعد، واگن باز و واگن مسطح رایج تر شده اند. در مقابل، واگن مسقف هنوز اکثریت واگن های دو محوره را در کشورهایی مانند آلمان تشکیل می دهد، زیرا حمل و نقل نسبتاً سبک معمولاً به استفاده از واگن های بوژی نیاز ندارد.

واگن سرپوشیده با درهای جانبی که قبلاً گسترده بود، تقریباً در ربع سوم قرن بیستم توسط واگن‌های سرپوشیده ویژه با دیوارهای کشویی که می‌تواند به سرعت با کالاهای پالت‌شده با استفاده از لیفتراک، بالابرها، بارگیری و تخلیه کرد، جایگزین شد.

در طول دهه ۱۹۵۰ اتحادیه بین المللی راه آهن یک طرح استاندارد برای واگن سرپوشیده ایجاد کرد. این واگن دارای ۸ دریچه تهویه است و بنابراین برای حمل و نقل گاو مناسب است.

از آن زمان، راه‌آهن‌های اروپا واگن‌های سرپوشیده را خریداری کرده‌اند که حداقل با ابعاد اصلی این استاندارد مطابقت دارند، اما در غیر این صورت تغییرات جزئی دارند.

به عنوان مثال، واگن هایی با پایه های محور متفاوت یا تعداد دریچه های تهویه متفاوت وجود دارد. بدنه آن عمدتاً از چوب و فولاد ساخته شده است. واگن های یخچال دار نیز بر اساس انواع بلند و دو محوره (Gbs و Hbfs) توسعه یافتند.

واگن مسقف مدل: ۲۸۰-۱۱​
واگن مسقف مدل: ۲۸۰E - 11​
واگن مسقف مدل: ۱۱-۲۸۰-۰۱​
واگن مسقف مدل: ۱۱-۲۸۰-۱۳​
[kkstarratings]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت ، استفاده از سرویس ریکپچای گوگل الزامی است که منوط به خط مشی رازداری و شرایط استفاده گوگل است.

من با این قوانین موافقم.

واگن مسطح ّFlate wagon
بلاگ

انواع واگن مسطح کالای راه آهن

واگن مسطح کالای راه آهن دارای کف تخت، معمولا تمام طول، عرشه و کمی یا بیش از حد فوقانی است. این واگن های فلت برای حمل اتومبیل به کار میروند